Jak správně propagovat hotel na Facebooku?

facebook-hotel-marketingFacebook je dnes již běžným vybavením většiny cestovatelů. Slouží tradičně ke komunikaci s přáteli a sdílení cestovatelských fotek z míst celého světa. Facebook už ale dávno není jen o posílání fotek z dovolené, vstupuje významně do rozhodovacího procesu pří výběru ubytování a rekreačních aktivit. Lidé přes Facebook ověřují důvěryhodnost ubytovacího zařízení, zajímá je počet fanoušků nebo check-inů, recenze ubytování, fotografie a celková aktivita.

Na Facebooku je celosvětově více než 2 miliardy lidí, jen v ČR přibližně 4 800 000 uživatelů, z toho 3 200 000 ve věku 26 a více let. Významná část z nich sleduje Facebook několikrát denně a používá ho pro komunikaci s oblíbenými značkami. Mezi tyto oblíbené značky se můžete zařadit také, ale ruku na srdce, jaká je u vás v současnosti prodleva odpovědí uživatelů na dotazy z Facebooku? 🙂

Jak být správně aktivní na Facebooku?

Facebook nikdy nezobrazí vaše sdělení všem fanouškům vaší stránky, ale čím častěji vkládáte líbivý obsah na vaši zeď, tím lepší vám Facebook přidělí skóre a bude zobrazovat vaše budoucí příspěvky vyššímu procentu z vašich fanoušků. Proto přidávejte obsah na Facebook alespoň 2 x do týdne. Naopak je dobré vyvarovat se situací, kdy zveřejníte 2 příspěvky v jeden den a pak celý týden nic. Buďte trpěliví a ten druhý naplánujte raději až po dvou dnech, získáte tak větší zásah i více reakcí. Nezveřejňujte v noci, snažte se plánovat příspěvky těsně před část dne, kdy jsou vaši fanoušci online v největším počtu. To bývá nejčastěji mezi 17 – 20:00 hodin, před polední pauzou a v neděli odpoledne.

Jaký obsah na Facebook hotelu vkládat?

Lidé se chodí na Facebook především bavit, tak je bavte. Nesnažte se jim podstrkovat „neodolatelné last-minute slevy“ v každém druhém příspěvku. Raději jim nabídněte pohled pod pokličku, projděte se s mobilem po kuchyni a pošlete třeba videopozdrav od kuchařů. Pošlete fotku zapadajícího slunce z vaší terasy nebo zasněžené jezírko. Pošlete emoce. Vrátí se vám v rezervacích na další sezonu. Zaměřte se na vizuální obsah formou fotek a videí. Vizuální příspěvky by měly ideálně tvořit přibližně tři čtvrtiny vašeho Facebookového obsahu. U zveřejňování fotografií na hotelovém Facebooku raději zveřejněte každou fotografii postupně v jiný den, než si vystřílet náboje najednou. Budete mít více reakcí. Pokud máte potřebu sepisovat do statusů romány, rychle na ni zapomeňte. Fungují krátké a úderné popisky. Pokud chcete více palců nahoru, pište popisky tak, aby s nimi většina hostů souhlasila nebo si na ně odpověděla kladně. Buďte ale opatrní s kladením otázek do statusů dokud nemáte dostatečné množství aktivních fanoušků, protože snad nic na zdi nevypadá hůře, než položená otázka bez jediné odpovědi fanoušků.

Jak reagovat na komentáře na hotelovém Facebooku?

Když vás chválí, poděkujte za pochvalu. Když vám něco vyčítají, poděkujte za zpětnou vazbu a navrhněte řešení (složitější případy pak převádějte do soukromé komunikace zprávou nebo mailem). Komunikujte aktivně s lidmi v komentářích, dávejte jejich komentářům za vaši stránku palce nahoru. Můžete si tím vytvořit s hosty nadstandardní vztah, který jim dodá pocit, že se při každoroční návštěvě u vás budou vždy cítit přátelsky naladěni.

Sběr fanoušků a proč je důležitý?

Velká část lidí sklouzává k hodnocení úspěšnosti podnikání podle počtu fanoušků dané značky na Facebooku, dnešní rychlá dobu tomu nahrává. Pokud chcete vypadat důvěryhodně, potřebujete k tomu alespoň 1 000 reálných fanoušků. Nikdy ale nenakupujte fanoušky z řad falešných účtů, Facebook to pozná a vaše příspěvky budou mít v budoucnu velmi nízké skóre. Zaměřte se na získávání fanoušků z řad spokojených hostů, protože loajálnější fanoušky neseženete.

Co pomůže překlopit hosty ve fanoušky?

  • – Viditelný odkaz na Facebookovou stránku hotelu z jeho webových stránek
  • – Odkaz na Facebook v automatických mailech, mailových šablonách a v podpisech mailů všech zaměstnanců hotelu
  • – Propagace vaší Facebookové stránky v tištěných materiálech (návštěvní řád, brožura na pokoji, jídelní lístek, wellness, atd.)

Marketingový tip: Usnadněte fanouškům cestu na Facebook přes QR kódy umístěné v tiskovinách.

Vyzývejte k oznámení polohy v hotelu

Lidé používají při cestování čím dál častěji oznamování polohy na Facebooku, takzvaný check-in. Oznamují polohu při příletu na letiště či při příjezdu do města. Vy jim můžete připomenout, že mohou ohlásit polohu i po příjezdu na hotel. A můžete jim s tím i pomoci. Každá jejich sdílená fotografie pořízená v hotelu a jeho okolí pak může být oznámením polohy u vás včetně sdílení odkazu na vaši stránku na Facebooku. Největší přínos budete mít ze skupinových fotek, kde vznikne tolik check-inů, kolik na fotce s polohou vašeho hotelu bude označeno lidí.

Jak sbírat Facebookové check-iny?

  • – Viditelné připomenutí možnosti Facebook check-inu přímo na recepci cedulí a check-in vizitkou (možnost motivace, například check-in = welcome drink zdarma)
  • – Komunikace možnosti check-inu u informací o wi-fi připojení (v tiskovinách, na cedulkách, na úvodní stránce hotelového připojení, v hotelové televizi atd.)
  • – Vytvořte vtipný hotelový fotokoutek, kde budete viditelně informovat o názvu Facebookové stránky (místa), kde tato fotografie vznikla

Marketingový tip: Proškolte svůj personál, aby vycházel hostům vstříc při dotazu „Můžete nás vyfotit?“ a zmínil jim u toho možnost označení polohy ve vašem hotelu.

Vyzývejte k hodnocení hotelu

Jak již bylo zmíněno, je v zájmu zlepšování pověsti vašeho hotelu žádoucí dlouhodobě sbírat na Facebooku co nejvíce kladných recenzí. Toho lze docílit více způsoby.

  • – Posílání výzev k hodnocení na mail hosta po odbydlení pobytu
  • – Vyzvání spokojeného hosta ke kladnému hodnocení během check-outu pracovníkem recepce
  • – Přiložení vizitky s výzvou k hodnocení k hotelovému účtu

Fotografie a videa na facebooku

Fotografie a videa jsou nejoblíbenějším obsahem sociálních médií. Nejen proto, že vizuálně zaujmou, ale také proto, že Facebook zobrazuje fotky a videa vyššímu procentu lidí, než běžné textové nebo obsahové příspěvky. Pokud máte na webu relevantní obsah ke zveřejněné fotografii, můžete k ní připojit odkaz na váš web. Pokud by odkaz nebyl relevantní, raději ho tam nedávejte. Pro delší adresy se používají zkracovátka adres jako například bitly.com.
Pokud máte profesionální fotografie, označujte je vodoznakem s logem nebo webovou adresou vašeho hotelu. Podpoříte tím znalost značky a zabráníte, aby vaše fotky zneužil někdo jiný. Ve fotografiích používejte jednotné barvy a styly textů. Pokud mají texty informovat nebo jsou použité přímo u titulní fotografie Facebookové stránky, dávejte textace vždy na střed, kvůli zobrazení na mobilech. Chytré telefony používají k prohlížení Facebooku už desítky procent lidí.
Na druhou stranu, pokud se vám podaří hezká fotka nebo video na mobil, můžete je občas okamžitě zveřejnit přímo z chytrého telefonu bez dalších úprav. Lidé občasnou „lidskost“ ve zveřejňovaném obsahu ocení palci nahoru.

Marketingový tip: Po rozkliknutí seznamu lajkujících dané fotografie má každý u sebe tlačítko, díky kterému ho můžete vyzvat jedním kliknutím k fanouškovství vaší stránky. Když chcete cílit na více různých skupin.

Měření výkonu sdělení na Facebooku

Stejně jako u většiny komunikačních kanálů internetového marketingu je i na Facebooku žádoucí měřit si výkonnost jednotlivých sdělení přes takzvané UTM parametry. Ty se vkládají za lomítko cílové URL a díky nim poté můžete například v Google Analytics rozklíčovat například druh kampaně, zdroj návštěvy i obsah sdělení. V praxi tak může podoba URL z Facebooku vypadat následovně: www.WebHotelu.cz/?utm_source=Facebook&utm_medium=post&utm_campaign=nazev. Hodnota „source“ udává zdroj návštěvnosti, tedy Facebook. Hodnota „medium“ dává informaci o typu odkazu, v našem příkladu „post“ tedy běžný příspěvek. Poslední campaign označuje konkrétní kampaň, tedy v našem případě může nést jednoduchý popis sdělení příspěvku.

Příspěvky s automatickým zveřejňováním

Pro správu hotelového Facebooku je časově nejefektivnější vytváření několika příspěvků najednou, které vložíte během dopoledne do systému a zvolíte u každého z nich konkrétní datum a čas zveřejnění. V praxi sednete jednou za měsíc k Facebooku a za dvě hodiny máte v systému připravené příspěvky, které se vám budou postupně vkládat na Facebook. Pro předpřipravování sdělení na Facebook a další vychytané funkce napojte svůj soukromý účet na Facebook Business manager, ke kterému poté jednoduše napojíte správcovství Facebookové stránky.


Chcete pomoci s nastavením Facebookového marketingu vašeho hotelu nebo celkově navýšit ziskovost vašeho ubytovacího zařízení? Kontaktujte nás ještě dnes, rádi se budeme vašim dotazům věnovat.

Autor: Tomáš Trejbal

Přihlaste se k odběru článků!

Políčka označená * jsou povinná.